vrijdag 1 februari 2013

Bar (II)

Op dit uur bevatte de bar alleen wat gepensioneerden en vertegenwoordigers.

'Hé, Maurizio', zei Beppe vanachter zijn glaasje witte wijn. 'Weet je wat ik vandaag ga eten?'

De barista wist het niet.

'Tagliatelle met ragù', stelde Beppe vergenoegd en verschoof zijn kunstgebit met zijn tong. 'Bij Andrea in de Tre Galletti. Tagliatelle met ragù...'

Maurizio tapte luidruchtig een ristretto voor de kleumerige Enrico, die al even had staan wachten.

'... en dan scalloppine met champignons. Je hebt er, die hebben ze liever met citroen. Maar ik vind het daar het seizoen niet voor.'

Maurizio nam er nota van.

Enrico slurpte zijn koffie weg en sprak: 'Weet je wie zich nu weer heeft opgehangen?'

Er viel even een verwachtingsvolle stilte.

'Die neef van Brunello, weet je wel, die Tommaso. Harstikke failliet.'

Maurizio klakte meewarig.

'Thuis heeft-ie het gedaan', weidde Enrico uit. 'Tja... voor de familie vind ik het niet kies. Maar je kunt het toch bezwaarlijk in de kerk doen, niet?'

Maurizio stemde zwijgend in.

'Minestra di fagioli', mijmerde Beppe. 'Daar zou ik ook nog wel trek in hebben, met dit weer. Of polenta.'

Gianni kwam achter de fruitmachine vandaan. 'Weer verloren, hoor. Doe maar koffie dan.'

'Evenzogoed een prima service bij Andrea', ging Beppe door. 'Primo, secondo, wijn en water, vijftien euro. Dat hoor je wel eens gekker. Gisteren was er een lekkere stoofschotel...'

'Hee, weten jullie wie er dood is?' bedacht Gianni.

'Ja, dat zei ik net', zei Enrico. 'Tommaso, die neef van Brunello. Die heeft zich verhangen.'

Gianni zuchtte ontgoocheld. 'Maurizio, zet er maar een grappa naast.'


6 opmerkingen:

  1. Ik zie dat je in de PO-vlakte woont, wat leuk. Mijn moeder komt uit Soave (de wijn). Ben er vroeger veel geweest. Ga eens kijken wat je allemaal te melden hebt over de streek.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Leuk dat je meeleest! Maar eh... bezienswaardigheden en zo zijn niet echt mijn invalshoek, maar dat heb je misschien al gemerkt.

      Ik weet eigenlijk niet zo goed wat wél mijn invalshoek is, nu ik erover nadenk.

      Verwijderen
  2. Wat het ook is, je invalshoek is leuk en voor mij heel herkenbaar. Jullie hebben zulke gesprekken in de bar, bij ons zijn ze bij de bakker en bij de bloemenhandel:
    http://baasbraal.wordpress.com/2009/12/14/tenenkrommendplaatsvervangend-schaamrood/

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen

Feedback, van welke aard dan ook, is welkom. Try me.