zondag 17 februari 2013

Reputatie

Geen moment rust hier op de vlakte.

Dat komt ook een beetje doordat het intussen tot de meeste mensen is doorgedrongen dat ik Nederlandse ben. Niet Zweeds, niet Duits, niet Engels, nee: Nederlands. Waar deugen die Nederlanders ook weer voor?

Regelmatig worden mij documenten ter vertaling voorgelegd, uit het Duits, Engels, Fins, Hindi, Gaelic of Oejgoers. Ach, ik ben de beroerdste niet. En ik kan moeilijk opbiechten dat onze befaamde talenkennis zich meestal beperkt tot wat twijfelachtige amerikaanserige kreten van de televisie.

Ook wordt mij vaak gevraagd naar kasplanten en snijbloemen en hoe ik ze kweek. Ik moet dan schoorvoetend toegeven dat ik geen broeikas bezit, maar red mijn nationale trots door eraan toe te voegen dat ik best leuk kan bloemschikken. Meestal krijg ik dan een lijstje met onbegrijpelijke zaden en bollen om de volgende keer even mee retour te nemen.

Des avonds tref ik soms groepjes jongeren op het erf die bedremmeld vragen of ik ze niet wat geestverruimende middelen kan verkopen en zo nee, of ik ze dan in elk geval de fijne kneepjes van het jointbouwen kan bijbrengen? Ik draai er mijn hand niet voor om.

Ik blijk dus best mijn nut te hebben, zo.

Maar ik vind het toch een beetje vervelend dat, als ik ergens op visite ga waar een hoogbejaarde al jaren in een zijkamertje bedlegerig is, mij meteen na de koffie een kussen wordt aangereikt met de vraag of ik misschien even..?

En mijn rode lampjes heb ik maar opgeborgen.




6 opmerkingen:

  1. Dat is dan dus typisch de Italiaanse manier.... Behalve de bloemen en planten (waar ik dan dus wel weer verstand van heb)en af en toe wat hand- en spandiensten aan Duits- of Franssprekenden, worden mij totaal geen andere dingen gevraagd.....

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En dan zie je er niet eens uit als een blozend blond kaasmeisje op klompen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, krachtterm, ik wist dat ik nog iets vergeten was in dit stukje! De KLOMPEN!

      Verwijderen
  3. Se non è vero, è ben trovato ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Feedback, van welke aard dan ook, is welkom. Try me.