donderdag 21 februari 2013

Rij

Tussen kwart voor acht en half negen wordt het dorp een beetje metropool.

De schoolkinderen moeten om acht uur in het opgelapte leergebouw aan de hoofdstraat zijn, mensen moeten via deze verkeersader naar hun werk en intussen rijden de vrachtwagens van de meelfabriek ('molen' klinkt hier een beetje te rustiek) schuin tegenover de school af en aan. Er zijn opstoppingen, er wordt getoeterd en dubbelgeparkeerd, mensen rennen van hot naar her en het kan gebeuren dat je op de hoofdstraat zomaar in een echte file belandt.

Dat is vervelend, want ik heb haast vandaag.

We hebben namelijk een brief gekregen, van Silvio. Hij heeft het beste met ons voor en meldt dat we binnenkort de in 2012 met pijn afgedragen onroerendgoedbelasting (de beruchte IMU) kunnen terughalen bij het postkantoor.
Ik ga dus maar vast in de rij staan, zodat ik aan de beurt ben voor het geld op is. Leer mij de Italianen kennen.

Het kan dus zijn dat ik de komende weken even geen gelegenheid heb om nieuwe stukjes te schrijven. Of te douchen. En stemmen gaat dit weekend ook niet lukken. Maar dat zal Silvio wel begrijpen.


10 opmerkingen:

  1. Silvio heeft iets verkeerds gegeten? Toch leuk als het door zou gaan, die teruggave. Rennen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Of zou hij bezocht zijn door de geest van de toekomst? :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het lijkt erop dat Silvio's belangrijkste missie bestaat uit het keer op keer aantonen van de eindeloze stupiditeit van een flink deel van het Italiaanse electoraat. Een superieur gevoel voor humor, zeg maar.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Reacties
    1. Daar zou ik mijn geld maar niet op inzetten! Een volslagen ridicule verkiezingsstunt. En mocht het toch gebeuren, dan betalen we het langs een andere kant wel weer, want de Italiaanse schatkist kan zich geen cadeautjes veroorloven. In elk geval niet aan de doorsnee burger.

      Verwijderen
  5. Wat leuk dat je bij mij langskwam en ik zo nu kan komen meelezen bij een Italiaanse mede (boerderij) moeder. Ik ben al lang weer terug in Holland maar liet stiekem een stukje van mezelf daar achter.
    In de rij staan bij het postkantoor. Zou zo maar kunnen, hè. En moet dat ook nog voor de bollo op je patente/rijbewijs, verblijfsvergunning, 'ticket' om bloed te kunnen prikken, betalen van de elektriciteit en het ophalen van pensioenen? Of is Italië, met uitzondering van de bejaarde mannen die zich nu de tent uitvechten bij de verkiezingen, toch een pocchettino gemoderniseerd?
    Ik ga graag verder grasduinen tussen je Italiaanse avonturen. Je schrijft erg leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En wat leuk dat je hier opduikt!

      Hier en daar is wel wat gemoderniseerd, maar vorig jaar bijvoorbeeld stond heel Italië nog dagen-, nee wekenlang in de rij voor een volslagen overbodige autocertificazione ivm een nieuw ticketsysteem. Die ongeveer 63 miljoen met de hand ingevulde formulieren liggen nu ongetwijfeld ergens onverwerkt te verstoffen. Van die dingen.

      Verwijderen
  6. Moe ha ha, excuseer mijn leedvermaak, bastamater. autocertificazione, de naam alléén al. En ik maar denken dat Nederland papierland was. Maar, Selma heeft gelijk. in Italië valt wel meer te lachen. Voor jou soms misschien meer knarsentanden maar misschien kun je dat weer compenseren met je eigen kersen of tomaten. Verdoofd door de smaakpapillen of zo. Ik plaats hier ongevraagd heel brutaal een paar leuke linkjes. Van de magia van de burocrazia: http://italiamagia.com/2012/10/de-magie-van-de-italiaanse-bureaucratie/. Van de half Vlaamse/half Italiaanse Olijf die ook vaak in de rij stond maar toch ook houdt van dat zotte land: http://olijfolijf.blogspot.nl/2013/02/de-schuld-van-de-tomaat.html Ergens zweeft Italië ook tussen Europa en de Orient in denk ik dan. Over het begrip 'tijd' en 'familie'schrijft zij hoe Nederland er voor staat door ogen van anderen :http://inburgerstaal.blogspot.nl/2013/03/tijd.html
    En zelf maak ik ook nog wel eens een uitstapje die kant op. In het echt: http://lehti-paul.blogspot.nl/2011/09/de-burgemeester.html of door er om te lachen: http://lehti-paul.blogspot.nl/2011/07/strani-italiani.html, http://lehti-paul.blogspot.nl/2011/11/vogel-aast-op-afgetreden-italiaan.html

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. O, nog bedankt voor de leuke linkjes.

      Steekpenningen heb ik trouwens nog nimmer uitgedeeld. Ik zou ook niet weten hoe dat moet, en hoe je te weten komt óf het moet, en hoevéél dan. Het is net als elegant fooien geven, zoiets moet je jong geleerd hebben.

      Het "ik heb een vriend die weer een vriend heeft die een zwager heeft die daar en daar werkt... ik zal wel eens voor je informeren" ken ik dan wel weer als vaak de enige manier om erachter te komen hoe bepaalde (wettelijke!) procedures werken.

      Verwijderen

Feedback, van welke aard dan ook, is welkom. Try me.