donderdag 19 april 2012

Ballen


Elke Italiaan - nou ja, in elk geval de traditionele plattelandsitalianen hier in de buurt - wenst twee keer per dag een volledige warme maaltijd te genieten van minstens drie gangen: primosecondo en dolce. De lunchpauzes zijn dan ook lang, de huisvrouwen permanent overspannen, de oma's onmisbaar en veel mensen aan de forse kant.

Gelukkig ben ik ook op dit punt geheel traditievrij.
Ik hak en splits naar hartelust en serveer de minestra (pasta) bij wijze van lunch, waarna ik de secondo (vlees/vis en groente) voor het avondeten bewaar. Zodoende weet ik mijn gemoedsrust en gewicht nog enigszins op peil te houden, en mijn landman heeft in de eerste dertig jaar van zijn leven eigenlijk al wel genoeg gegeten.

Voor de kinderen is het een zeer verdeeld genoegen. Een bord pasta 'met niks' eten ze graag, maar bij het vallen van de avond worden ze geconfronteerd met enge vlezen en nog naardere groenten, waardoor ze al vóór de eerste langetandenhap naar het toetje informeren en de sfeer aan tafel onmiddellijk ontaardt in onderhandelingen, bedreigingen en jammerklachten.

In verband met de bovenstaande gemoedsrust smokkel ik dus wel eens een beetje en roep de ketchup en het blaadje sla op een broodje hamburger uit tot groente, met een optimisme dat bij nadere beschouwing weinig grond blijkt te hebben. Maar met de italiaanse gehaktbal sta ik steviger in mijn schoenen. Resultaat: zoete kinderen die hun nog zoetere nagerecht voor de verandering voltallig en vreedzaam verdienen.



Polpette di spinaci al sugo

500 gram half-om-half gehakt
2 eieren
ongeveer 120 gram paneermeel
ongeveer 100 gram diepvriesspinazie
80 gram geraspte parmezaan
fles passato di pomodoro (gezeefde tomaten)
half glaasje witte wijn
een paar blaadjes basilicum
peper, zout, nootmuskaat

Meng het gehakt met de eieren, de ontdooide spinazie, de kaas en het paneermeel en kruid het afdoende. Als een mengsel van de juiste stevigheid is verkregen, niet te grote ballen draaien (3 cm doorsnee, zoiets). Braad de balletjes rondom aan met een beetje olie in een hoge koekenpan en blus af met de wijn. Als deze is verdampt, tomatensaus en basilicum toevoegen. Twintig minuten tot een half uurtje laten sudderen.

Ik geef er gekookte aardappels bij (groente!). Ook lekker met stevig brood. Alleen barbaren houden het op spaghetti.



3 opmerkingen:

  1. Klinkt beter dan die Zweedse maagzuurballen van onze grote meubelvriend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dat klinkt heerlijk! Ga je receptje een keer proberen ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi!
    Viavia je blog "ontdekt". Erg leuk! Dit recept ga ik ook eens proberen want hier ook zo'n moeilijke groente-eter (doperwten, spinazie en rode kool en dan hebben we het wel gehad).
    Ik maak trouwens altijd mijn lasagna met spinazie, dat vindt ze wel heerlijk dus misschien jouw balletjes ook wel.

    BeantwoordenVerwijderen

Feedback, van welke aard dan ook, is welkom. Try me.