donderdag 5 april 2012

Bitter kruid

Ik ben momenteel iets neerslachtiger dan anders. Zo'n voornamelijk hormonaal en meteorologisch geïnspireerd pesthumeur. U kent dat vast wel.

In zo'n stemming kan ik de huiselijke chaos maar niet meester worden, krijg ik geen aanvaardbare zin uit mijn toetsenbord gewrongen, laat staan iets leuks, en vind ik de wereld één grote nare bende. Dat is natuurlijk ook zo, het is alleen zo weinig vruchtbaar om er twintig uur per dag bij stil te staan. Of er mee te zitten. Líggen zou me dan wel weer wat lijken, liefst met mijn hoofd permanent onder de dekens.

Mijn echtgenoot, die van cadeautjes niets wil begrijpen, heeft verder gelukkig wel tact en vaker met dit bijltje gehakt. Als een zwijgende rots in mijn treurige branding zet hij zich aan de toebereiding van het middagmaal, met zo'n houding van 'dat doe ík wel even, slap dweiltje van me'. Een uitstekende benadering.

Speciaal voor mij maakt hij pasta met radicchio rosso, eigenlijk een herfstgewas. Keukensymboliek.

Het bittertje dat zo uitstekend bij mijn stemming past, verzacht hij met troostrijke romigheid. Met spek en kaas wordt mijn bestaan weer wat hartiger en met veel zwarte peper geeft hij me een welverdiende schop onder mijn sedere. Dat zal me lere.



Penne al radicchio rosso e speck (voor twee personen)

200 gram penne
150 gram radicchio, schoongemaakt en in dunne reepjes
75 gram südtiroler speck of katenspek, in reepjes
100 ml slagroom
geraspte parmezaan
zout, peper

Bak het spek zachtjes in een koekenpan tot het krokant is. Voeg de radicchio toe met een beetje water en een beetje zout en laat het mengsel een kwartiertje stoven, tot de radicchio zacht en het water verdampt is. Kook intussen de pasta al dente. Schenk de room bij de radicchio, een minuutje laten borrelen en mengen. Voeg vervolgens de afgegoten penne toe. Al omscheppend nog een minuutje op het vuur. Een paar ferme draaien met de pepermolen en een genereuze laag parmezaan om het af te leren.


Tip: wie echt geïnteresseerd is in Italiaans eten, moet eens gaan koken met Antoinette. Die heeft er verstand van, inclusief bijpassende muziekjes.

6 opmerkingen:

  1. Die marito van je tientelo stretto. Grazie, enneh sterkte hè? Met alles ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. O ja, ik heb je ook vandaag weer gedeeld op Feestboek en Twitter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hee leuk, jij ook bedankt. En die man doe ik maar niet weg.

      Verwijderen
  3. Oh zo lekker, radicchio di Treviso, helaas bijna niet te vinden hier in België :( .

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik geloof dat ik maar met een pondje chocola onder de dekens verdwijn...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. inderdaad herkenbaar....en mocht het recept werken, laat ik het je weten...hihi
    Sterkte verder

    BeantwoordenVerwijderen

Feedback, van welke aard dan ook, is welkom. Try me.