donderdag 12 april 2012

Mezza stagione

We dachten een week of wat dat het lente was. We hadden de kippen al van de tuintafel gejaagd, de kerstverlichting tevoorschijn gehaald en de bloemetjes buitengezet.

Nu zitten we met de kater binnen bij de haard terwijl die bloemetjes buiten verregenen.

Af en toe stuur ik de kinderen, voorzien van laarzen en regenjassen, naar buiten, om zelf langoureus op de bank Oblomov te herlezen en misschien, wie weet, een klein uiltje te knappen. Maar binnen de kortste keren staan ze bibberend aan de deur te smeken om een warm kopje thee en of ze bij de kachel mogen, die halve hollanders, die nepnederlandertjes. Hun moeder moet trouwens steeds onwillekeurig denken aan snert en bonen met spek en er dreigt alweer een herfstdepressie in gezinsverband.

Dat moeten we niet hebben natuurlijk. Ik zet mijn hakken in het zand, hou mijn poot en bovenlip stijf, laat me niet kennen en roep te pas en te onpas 'lente!' en 'primavera!' en 'wat fijn dat de winter voorbij is, hè jongens?' En ik laat ze bij wijze van bewijs maar weer de verse aardbeien zien, waarvan de kleur zo mooi afsteekt bij de grauwe luchten.

Vanavond spelen we lentetje, met een vrolijk voorjaarstoetje na die winterworst.


Crema di mascarpone alle fragole

Voor zes personen (qua zoetekauwen telt de kostwinner hier voor twee):

700 gram aardbeien
500 gram mascarpone
2 eieren
halve schone citroen
120 gram suiker

Rasp de zest van de citroen en houd deze apart. Maak de aardbeien schoon en pureer ongeveer een derde met het sap van die halve citroen. Snij de andere aardbeien in stukjes, houd een paar mooie achter ter decoratie. Splits de eieren, klop de mascarpone grondig door met de dooiers, de helft van de suiker en de citroenschil. Sla de eiwitten stijf, voeg tegen het eind van het kloppen de overgebleven suiker toe en schep het eiwit voorzichtig door de mascarpone.
Zoek vijf of zes mooie glazen en lepel er wat aardbeiensaus in. Doe hier een laag mascarpone bovenop en dan een laagje aardbeienstukjes, weer een laagje mascarpone - enfin, tot de glaasjes een mooi gelaagd geheel bevatten. Garneer ze met een paar frisse aardbeitjes en verzin de zon erbij.

2 opmerkingen:

  1. Jammie, dat lijkt mij een heerlijk recept!!
    en hier in Nederland heeft de lente zich ook al weer verstopt onder de regen en de vorst!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi,
    Leuk blog! Interessant om te lezen hoe het een vrouw/moeder vergaat in dat (toch wel) verre Italie!!

    BeantwoordenVerwijderen

Feedback, van welke aard dan ook, is welkom. Try me.