vrijdag 6 april 2012

Majesteit

In het zwembad kan ik altijd goed zien hoe de overgewicht-bij-kinderenepidemie ook in Italië oprukt.

In het douchelokaal is het na afloop van de les dan ook altijd zéér vol. En de kinderen hebben veel tijd nodig om schoon te worden, enerzijds vanwege de Italiaanse aandacht voor persoonlijke hygiëne, anderzijds omdat er zo veel te wassen is. Met drie natte, bibberende dunne kindjes moest ik wachten tot er een douchekop vrijkwam.

Een mollige jongen van een jaar of negen was eindelijk brandschoon en verliet de ruimte. Ik schoof mijn last onder die éne vrijgekomen douche. Door de grootmoeder van hun voorganger werden ze weer weggeschoven met de woorden 'mijn kleinzoon is nog helemáál niet klaar!' Italiaanse oma's kunnen soms erg vervelend zijn.

Moeders ook. Toen we ten slotte naar de kleedkamer konden, zag ik hoe mamma en nonna in gezamenlijke gespannen toewijding elk haartje van hun dikke prinsje apart aan het drogen waren. Vervolgens werd het kind zorgvuldig in een dikke laag kleding verpakt, mét winterjas, muts en sjaal.

Na een snel bezoek aan de inpandige bar konden ze dan toch weg, de jongen voorzien van chips en ijs. Ik zag ze nog op de parkeerplaats, toen hun auto rakelings voor ons langsstoof. De jongen zat voorin en at. Zonder gordel.

3 opmerkingen:

  1. Haha, zonder gordel. Tja...

    Ze zouden een voorbeeld aan ons moeten nemen: wij rennen onder de douche door, drogen af en trekken een hobbezak aan. Thuis doen we 's avonds het wassen en evt netjes aankleden wel weer over als we er zin en tijd voor hebben.

    O. Vergeet ik man. Als ik en kinderen al uren klaar zijn staat man nog zijn edele delen te soppen onder de zwembaddouche of zijn haar te fohnen. Het lijkt wel een Italiaan!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben - helaas - een van de zeer weinigen hier die wél consequent gordels/zitjes gebruikt.

      En ik verwek voortdurend schandaal door het föhnen over te slaan. Van nat ga je dood, denkt het volk dat minimaal tweemaal daags doucht :D

      Verwijderen
  2. Dat is dubbel, zo'n vertroetelde prins zonder gordel. Rare jongens, die Italianen...

    BeantwoordenVerwijderen

Feedback, van welke aard dan ook, is welkom. Try me.