zondag 22 april 2012

Gelato

Het waait en het is nog erg fris voor de tijd van het jaar, dus in de gelateria is het rustig. De ijsman zit om een praatje verlegen.

Hij is veertig jaar geleden geboren in New York, en hoewel zijn ouders onmiddellijk daarna fluks weer naar het dorp zijn terugverhuisd, laat hij zich 'Danny' noemen en begroet mij met een enthousiast 'goode mowning'. Hij beklaagt zich graag over het benepen dorp, het achterlijke Italië en het feit dat hij steeds maar ijs moet verkopen, hoewel hij er dankzij dat - echt heerlijke - ijs warmpjes bijzit. Of Nederland een goed ijsland is?

Voor ik een bevredigend antwoord klaar heb, stormt Gianni binnen. Ik kan nog net een stapje opzij doen. Gianni is de dorpsdief, sinds jaar en dag berucht omdat je in een dorp nu eenmaal heel weinig kunt verbergen.

'Zeg op, wat zeggen ze over mij hier, hè?' schreeuwt hij Danny van dichtbij in zijn gezicht. Deze zegt rustig: 'Dat je een dief bent, natuurlijk.'

'Merda, net wat ik dacht!' briest Gianni en snelt de zaak uit met een oprecht verontwaardigde rug.


 Het ijs was weer aangrijpend lekker.


3 opmerkingen:

  1. Ach heerlijk zo'n dorp..... Wij hadden ook een dief in Puttershoek, die altijd gegrepen werd. Dan had hij in een auto ingebroken, maar was vervolgens de Donald Ducks die er lagen gaan lezen, dan brak hij weer in in een huis en vond heerlijke dingen in de vriezer en werd gepakt nog voor de magnetron het had opgewarmd..... Toen hij overleed, stond er in de rouwadvertentie een vers uit de Bijbel dat luidde: "De Heer is mijn Herder, Mij ontbreekt niets".....ja, haal me de koekoek, daar zorgde hij zelf wel voor!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elk dorp heeft een dorpsgek, en een dief natuurlijk. Toch geven ze op een aparte manier sjeu aan het leven. En ijs? Een lekker ijsje gaat er altijd in. Of het buiten nou koud is of niet!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heerlijk, je schrijft zo beeldend ;-)En ik woon in een grotere stad maar ook hier hebben we een dorpsgek ;-)

    BeantwoordenVerwijderen

Feedback, van welke aard dan ook, is welkom. Try me.