zaterdag 21 april 2012

Schaarse schatten


Als een Italiaan een baby in het oog krijgt, roept hij of zij onveranderlijk 'che bello! bellissimo!' Wat mooi! Ook als het een gedrocht van een kind betreft waarvoor de honden jankend op de vlucht slaan en die de pastoor het liefst met veel knoflook zou dopen, voor de zekerheid.

Uw en mijn kinderen zijn natuurlijk allemaal zo niet beeldschoon, dan toch minstens zeer passabel, maar sómmige baby's zijn nu eenmaal angstaanjagend lelijk. Ik probeer dan mijn afgrijzen te verbergen en mompel iets als 'wat lief' of 'geestig kind'. Maar Italianen hebben een beperkte woordenschat als het om neonati gaat.

(Ze hebben wel meteen een probleem met de geslachtsaanduiding, aangezien de onzijdige vorm in het Italiaans niet bestaat. Om de bewonderaars niet in verlegenheid te brengen is uitbundig roze voor een meisjesbaby dan ook een vereiste.)

En omdat ze zo weinig baby's maken, is elk nieuw zieltje een wereldwonder waar een ieder zijn tederste aandrang op botviert. Ik heb indertijd erg moeten wennen aan de handtastelijkheden waaraan mijn pasgeborenen blootstonden. Ze werden bepoteld, gekust en zelfs ongevraagd uit hun wagen geplukt door vriend, vijand en wildvreemden in de supermarkt, waarbij ik mijn moederlijke instincten tot het uiterste moest onderdrukken om deze goedwillende aanbidders niet met tanden en klauwen te lijf te gaan.

Ik was ooit in een parkje met mijn zoontje aan het spelen, terwijl mijn dochter van drie maanden (eindelijk) rustig in haar wagen lag. Een bejaarde man, die wat hanig langsliep met twee dames, probeerde, in een kennelijke poging zijn opakwaliteiten te demonstreren, het kind uit haar bedje te pellen. Mijn aanwezigheid werd hierbij volledig genegeerd.
Maar dat deed er niet toe. Mijn dochter was toen al een kleine heks die een wantrouwige inborst paart aan vocale gaven die grenzen aan het bovennatuurlijke.

Ik kom geregeld in dat plantsoentje, maar heb die man er niet meer teruggezien. Nooit meer.


5 opmerkingen:

  1. In het verre Indië zijn bayi nooit cakep (knap) of cantik (mooi) maar altijd lucu, grappig.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Haha, mooi beschreven je dochter. Misschien kan ze wat vocale gaven betreft een wedstrijdje met de mijne?!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan me niet voorstellen dat de mijne dat verliest. Als die begint, loopt het hele dorp te hoop en heb ik steeds heel wat uit te leggen aan de kinderbescherming.

      Verwijderen
  3. Haha, de man loopt voortaan met een grooooote boog om het park en alle kinderwagens heen. Al knaagt het ook wel een beetje: als baby's mij zien beginnen ze meestal ook spontaan te knierpen. Zelfs als ik alleen maar naar ze kijk...

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Haha, ja inderdaad, ALLE bimbi zijn bellissimi!

    BeantwoordenVerwijderen

Feedback, van welke aard dan ook, is welkom. Try me.